Rådgivning 2017-08-28T20:51:39+00:00

Salgseffektivitet

Søk gode råd for suksess i salg

Måloppnåelse i salg fordrer at rett person, på rett plass jobber effektivt med de rette tingene.

Det kreves god organisering, flyt og samhandling i alle ledd.

Alle må trene, forbedre seg og jobbe med gode verktøy i en prestasjonskultur med incentiver som forener bedriftens og den enkeltes mål.

Kanden Konsult bistår kunder med å forbedre virksomhetens salgsarbeid som igjen skaper økt omsetning – samtidig som salgskostnadene holdes i sjakk.

Vår salgsrådgivning spenner vidt og omfatter:

  • Gjennomgang / analyse av dagens samlede markeds- og salgsfunksjon. Stikkord:
    • Overordnede føringer (visjon, misjon, verdier, …)
    • Segmenter / målgrupper, produktmix, kjøpsmønster, kundetilfredshet
    • Salgs- og markedskanaler
    • Strategisk og operativ markedsføring / primær driver (markedsføring [b2c], salg [b2b])
    • Dagens prosesser i salg og salgsledelse (identifisere sløsing)
    • Markedssituasjon, bedriftens posisjon, konkurransesituasjon
    • Dagens team (sterke sider og svake sider)
    • Ønsket nivå på salgs- og markedskostnader
    • Effektivitet, samhandling, flyt, sløsing, aktvitetsnivå og målstyring
    • Verktøy
  • Spisse og forbedre salgsstrategien (***les mer…)
    • Med utgangspunkt i selskapets visjon, misjon, eierføringer, verdier, mål og overordnet strategi, legger salgsstrategien føringer for hvordan salgsmål skal nås.
    • En resultatfremmende, effektiv og verdiforankret salgsstrategi fordrer at ledelse og medarbeidere har eierskap til virksomhetens overordnede føringer og at virksomheten har en konstruktiv bedriftskultur.
  • Innføring / forbedring av virksomhetens salgsmetodikk og underliggende salgs- og markedsføringsprosesser.
    • Skape vekst i salget gjennom å innføre en felles, konsistent salgsmetodikk. Tjenesten bidrar til økt kostnadseffektivitet gjennom mer rasjonell disponering av salgsressursene, samt økt salg.
    • En sentral del av jobben er å etablere gode prosesser i salgs- og markedsarbeidet.
  • Vurdering og justering av organisering, roller og oppgaver i salgs- og markedsfunksjonen (***les mer…).
    • Arbeidet med å skape optimal organisering i salget påvirkes av de mange typer roller / oppgaver som eksisterer i en moderne, markedsorientert virksomhet.
    • Virksomheten står overfor en rekke veivalg når den vurderer innretningen av salgsfunksjonen.
  • Innføring i / forbedring av selskapets CRM-håndtering.
    • Gode arbeidsprosesser i salgs- / kundearbeid må ligge til grunn for digitalisering av CRM.
  • Leie salgssjef i akutt situasjon
    • I akutte situasjoner, er det mulig å leie inn en interim salgssjef på kort varsel for å dekke operative behov i en begrenset periode, typisk 3-6 måneder.
    • Virksomheten kan derved umiddelbart fylle en lederstilling, trekke på senior kompetanse, eller iverksette krevende prosjekter.