Salgstrening 2017-08-14T11:51:53+00:00

Proaktiv Salgstrening: slik blir selgerne bedre

Proaktivt Løsningsorientert Salg

Skal selgere utvikle seg så må de:

  • være motivert til å bli bedre
  • heve salgskunnskapene
  • forbedre salgsprosessen
  • øve, trene og terpe
  • løpende evaluere, justere og forbedre.

Dette gjelder både for den enkelte selger og for salgsavdelingen i sin helhet.

Salgstrening fungerer best i symbiose mellom selgere og salgsledelse.

Vår salgstrening tar utgangspunkt i Proaktivt Løsningsorientert Salg, en salgmetodikk som egner seg for alle typer salg i forretningsmarkedet (B2B).

Gjennom salgstreningen introduserer vi en felles salgsmetodikk for alle som jobber i salg, og så trener, terper, og øver vi på relevante salgsteknikker for de viktigste salgssituasjonene.

Salgstreningen er modulbasert, og vi velger ut relevante moduler og skreddersyr disse for den enkelte kunde.

*** Målet med salgstreningen er å forbedre selgernes salgsteknikk i viktige kundesituasjoner. Dette hever aktivitetsnivået, forbedrer kvaliteten på salgsinnsatsen og fører til økt salg.***

Noen utvalgte moduler i Proaktiv Salgstrening:

  • Utgående B2B telefonsalg (nysalg, mersalg)
  • Inngående B2B telefonsalg (nysalg, mersalg)
  • Profesjonell kundeservice på telefonen
  • Møtebooking på telefon (leadsgenerering, prospektering)
  • Business to professional butikksalg
  • Nysalg – feltsalg
  • Account / Key Acount Management
  • Sluttføring – posisjonering og teknikker
  • Forhandlingsstrategi / forhandlingsteknikk
  • Mentale sider i salg – personlig utvikling
  • Kundemøter (forberedelse, gjennomføring, oppfølging)
  • 1 x møter (nysalg)
  • Eskalerings-/oppfølgingsmøter (nysalg)
  • Løsningsmøter (nysalg)
  • Kundemøter (mersalg, gjensalg, kryssalg, oppsalg)
  • Løpende statusmøter (relasjonsbygging, posisjonering, mersalg)

Utvalgte moduler i Proaktiv Salgsledertrening:

  • Operativ salgsledelse (for teamledere, salgssjefer)
  • Strategisk salgsledelse (for salgs- / markedsdirektører, ledergrupper, styremedlemmer)
  • Bygge prestasjonskultur (for salgs- og markedsledere, ledergrupper)
  • Etablere egen intern salgsskole
  • Utvikle, dokumentere og implementere en salgsprosess / salgsmetodikk
  • Utvikle, dokumentere og implementere en ledelsesmetodikk i salg

Kanden Konsults fremgangsmåte ved Proaktiv Salgstrening:

1. Forberedelser til Proaktiv Salgstrening 

  • Intervjue selgere / ledere / nøkkelpersoner
  • Gå gjennom dagens salgsmetodikk og verktøy
  • Gå kort gjennom resultater, måloppnåelse, tallsammenhenger og kundeforhold
  • Se på markedssegmenter, kundesituasjon og kunders kjøpsprosesser / -mønstre
  • Definere de viktigste salgssituasjonene og salgsprosesser som bør fokuseres på
  • Skreddersy programmet for den gitte kunde – herunder definere salgsprosessen dersom relevant

2. Gjennomføring av Proaktiv Salgstrening

  • Trene på de viktigste faser av salgsprosessen
    • Prospektering
    • Kundemøter (fysisk møte / telefonmøte)
    • Oppfølging
    • Sluttføring / forhandlinger
  • Kundeforedling
  • Salgstreningen gjennomføres i simulerte og operative omgivelser
  • Salgstreningen tar utgangspunkt i å forbedre selgernes sterke sider
  • Det etableres en individuell utviklingsplan for hver selger
  • Periodisk måle forbedring i forhold til utgangspunktet

3. Kvalitetssikre trening/forbedring

  • Gå gjennom måloppnåelse for utvikling i henhold til individuell utviklingsplan
  • Utøve individuell oppfølging og coaching
  • Evaluere forbedring 3-6 måneder etter gjennomført Effektiv Salgstrening

Effekten av Proaktiv Salgstrening:

  • Økt omsetning
  • Reduserte salgskostnader
  • Økt motivasjon i selgerkorpset
  • Høyere tilslagsprosent
  • Sterkere prestasjonskultur
  • Bedre samhandling ved bruk av felles salgsmetodikk
  • Bedre grunnlag for fungerende målstyring i salg
  • Tydeliggjøring av hvem som leverer og ikke
  • Grunnlag for å etablere egen intern salgsskole

Målgruppe Proaktiv Salgstrening:

  • Account Managere (AM)/Key Acct. Managere (KAM)
  • B2B feltselgere
  • Huntere / Farmere
  • Telefonselgere
  • B2B markedsførere / markedssjefer
  • Konsulenter med kundebudsjett
  • Salgssjefer/ salgsledere / salgsdirektører
  • Andre yrkesutøvere / ledere med salgsbudsjett
  • Toppledere med interesse for salg og salgsledelse